REFLEKSI KENDIRI

Saya telah mendapat pelbagai pengalaman pembelajaran sepanjang lapan semester di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Pengalaman pertama saya ketika menjejakkan kaki di UPSI adalah saya berkenalan dengan rakan yang terdiri daripada agama yang berlainan. Saya perlu menghadiri kuliah dan menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah dalam masa yang ditetapkan. Selain itu, saya juga dapat menimba pengalaman dengan mengikuti program atau aktiviti yang dianjurkan oleh pihak kolej, Persatuan Himpunan Anak Kedah (HAK), Persatuan Bahasa Melayu (PERBAYU) dan sebagainya. Apabila saya menyertai aktiviti yang dianjurkan, saya dapat menambah pengetahuan dan mempelajari sesuatu yang baru. Di samping itu, saya juga telah memperolehi anugerah dekan selama tujuh semester berturut-turut. Seterusnya, pada semester tujuh yang lepas, saya telah diberikan tanggungjawab untuk mengajar subjek Bahasa Melayu bagi tingkatan 1 dan 4. Saya telah memperolehi pelbagai pengalaman sepanjang menjalani latihan mengajar selama 17 minggu di Sekolah Menengah Kebangsaan Hamid Khan, Tapah. Segala pengalaman tersebut amat bermakna kepada saya sebagai seorang bakal pendidik.

Pada pendapat saya, seorang guru yang profesional bertanggungjawab untuk mencorak diri pelajar supaya menjadi insan yang berguna kepada agamanya, ibu bapa, sekolah, masyarakat dan negara. Guru berperanan penting supaya ilmu yang disampaikan dapat difahami oleh pelajarnya. Seorang bakal guru perlulah sentiasa berfikiran kreatif dan kritis supaya dapat menyampaikan pengajaran yang lebih menarik. Selain itu, bakal guru juga perlu sentiasa bersedia dengan pelbagai masalah dan cabaran yang akan dihadapi kelak. Guru adalah pendidik bangsa dan menjadi contoh model kepada pelajar. Oleh itu, kelakuan, peribadi dan sikap guru tidak boleh dianggap sebagai satu perkara yang remeh. Bakal guru juga perlu mempersiapkan diri dengan ilmu pengetahuan dan nilai-nilai murni yang unggul bagi menjadikan diri mereka sebagai seorang guru yang berwibawa. Selain itu, bakal guru juga perlulah sentiasa peka dengan segala undang-undang  yang ditetapkan oleh Pihak Kementerian Pelajaran (KPM).

Terdapat beberapa perkara yang perlu pelajar perbaiki untuk masa depan sebagai seorang guru yang profesional. Salah satunya ialah penerapan kemahiran abad ke-21. Seorang guru yang profesional perlulah melaksanakan kurikulum sekolah rendah dan sekolah menengah yang berasaskan abad ke-21 untuk melahirkan modal insan yang seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek, semangat ingin tahu yang tinggi, berprinsip, menguasai kemahiran berfikir, berkomunikasi dan bekerja dalam kumpulan atau secara berpasukan. Selain itu, pelajar juga perlu mengadaptasikan pelbagai inovasi dan perubahan dalam pendidikan dan perlu menyesuaikan diri dengan inovasi dalam pendidikan. Hal ini adalah bertujuan untuk mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih kondusif dan menarik. 

No comments:

Post a Comment