Friday 22 April 2016

1. Faktor Fizikal

Faktor pertama yang mempengaruhi pengurusan bilik darjah adalah faktor fizikal. Faktor fizikal merangkumi segala bentuk kemudahan dan peralatan yang terdapat di sekolah. Syed Ismail & Ahmad Subki (2010) menyatakan bahawa guru bertanggungjawab menyediakan persekitaran fizikal bilik darjah yang efektif bagi membantu perkembangan murid dalam pembelajaran. Bilik darjah yang kondusif haruslah mempunyai peralatan asas seperti papan putih, papan kenyataan, meja dan kerusi untuk guru dan murid, almari, sudut bacaan, bahan bantu mengajar, peralatan sokongan dan ruang yang selesa. 

          Susunan peralatan dan kemudahan di dalam bilik darjah seperti meja dan kerusi, papan putih, sudut bacaan, papan kenyataan dan sebagainya akan membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran serta mengekalkan disiplin murid-murid di dalam bilik darjah. Penyusunan meja dan kerusi murid mengikut kumpulan yang sesuai akan memudahkan interaksi di antara murid dengan murid dan guru dengan murid.

           Suasana bilik darjah yang dihiasi dan diatur kemas dengan pelbagai gambar, kata-kata motivasi dan alat bantu mengajar dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif. Cahaya yang mencukupi dan pintu dan tingkap yang terbuka membolehkan pengedaran udara yang secukupnya. Persekitaran fizikal bilik darjah seperti keluasan ruang dan susun atur perabut perlu sesuai dengan kapasiti murid kerana bilangan murid yang melebihi kapasiti yang sepatutnya boleh menyebabkan suasana bilik darjah kurang selesa dan akhirnya menimbulkan masalah disiplin (Mok Soon Sang, 2011).

           Oleh itu, proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih menarik dengan wujudnya suasana yang harmonis dan ceria. Murid juga akan lebih bersemangat untuk belajar kerana persekitaran fizikal yang selesa. Nilai bekerjasama dan semangat berdikari juga dapat dipupuk dalam kalangan murid.

Gambar 1: Keadaan fizikal bilik darjah Tingkatan 4 Harmoni

No comments:

Post a Comment